Дневник Ане Франк - интегративни приступ

 
     
 

22. јануара, неколико дана пре обележавања Међународног дана сећања на жртве Холокауста који се од 2005. обележава 27. јануара, а подсећа на дан када је ослобођен концентрациони логор Аушвиц, у седмом један и седмом три у оквиру мини-пројекта "Дневник Ане Франк" одржан је двочас на ком је примењен интегративни приступ теми.

У претходном периоду ученици су читали Дневник Ане Франк, посетили изложбу "Ана Франк - историја за садашњост" у организацији Отворене комуникације и Куће Ане Франк, гледали играни филм "Сећање на Ану Франк", документарац " Кратки живот Ане Франк". Кроз слику живота једне девојчице, њихове вршњакиње, стекли су шири увид у нека историјска дешавања која су обележила 20. век. Видело се по изразима лица да их је снажно дотакла та прича, да је изазвала емпатију, покренула их на размишљање, покренула многа питања и подстакла на истраживање, тражење одговора.

Зато смо се 22. јануара окупили да покушамо заједнички да нађемо одговоре и сагледамо дело и епоху са становишта историје, религије, политичке географије...Позвали смо госте предаваче: вероучитеља Мирослава Василијевића, наставницу географије и грађанског васпитања Наташу Филиповић, наставницу историје Марину Миловановић.

У уводном делу часа ученици су говорили о својим утисцима, шта је оставило најснажнији утисак на њих, шта их је највише потресло и која питања су се наметнула.

Највише их је занимало питање Јевреја и питање зла у људима. Вероучитељ је сјајним предавањем сагледао тему са становишта религије где су ученицима пружене основне информације о постанку јудаизма на основу доступних историјских извора, те о означају јудаизма као основи за настанак друге две најзначајније светске религије хришћанства и ислама. О сусрету јудаизма и хришћанства је говорено из перспективе једних и других пре свега кроз њихово различито поимање месијанске идеје и наглашавње различтости с једне стране као политичке идеје, с друге као свеобухватног циља икономије Божије о свету и човеку. Поред коегзистенције разлитих становишта јевреја и хришћана на тлу Европе, повремено је у кризним периодима долазило до бруталних облика размимоилажења. Потреба да се пронађе заједнички именитељ за складан и трајан суживот, залази у теолошко разумевање немогућности јевреја да Исуса Христа, сина Јосифа и Марије из Назарета, прихватe као Сина Божијег и са друге стране немогућности, пре свега, западне хришћанске деноминације да се стави у оквире јеврејског схватања Божијег присуства у историји људске цивилизације кроз изабарани народ, који има изванредну мисију на Земљи. На послетку је ученицима појашњен својеврстан однос српског народа и његове цркве са јевреjским народом кроз историју, заједничке патње, солидарност, али и искушења која се постављајући се пред оба народа, појављују као фактор учвршћивања искреног пријатељства.

Наставница географије Наташа Филиповић је теми пришла са становишта политичке географије презентујући ученицима расељавање Јевреја по Европи од њиховог прогона из Палестине у 1. веку. Ученици су имали прилику да хронолошки прате њихове миграције на простору Европе од средњег века до најновијег доба које су биле праћене угњетавањем Јевреја од стране римокатоличке цркве. Истовремено Јевреји у Европи економски јачају и одупиру се асимилацији са другим народима. Након тога је наставница покушала да објасни утицај географије у Немачкој на формирање политичких ставова и планова Немачке о измени сопствених граница ширећи своју територију према истоку. Ова идеја се развија након што је Карл Хаусхофер, немачки географ, формирао Геополитички институт у Минхену 1925. год. Идеја наставнице је била да кроз презентацију и повезивање Дневника Ане Франк са највећим концентационим логором Аушвиц, приближи ученицима појам Холокауст, како би увидели неопходност његовог обележавања као опомене људском роду и подсећање на агонију коју су проживели Јевреји и друге националне мањине током Другог светског рата.

Наставница историје Марина Миловановић говорила је о завршетку Првог светског рата, Версајском систему захваљујући коме се формира једна нова Немачка, која постаје погодно тло за развитак тоталитарног режима као што је нацизам.Такође, наставница историје је покушала да објасни ученицима Хитлеров пут ка освајању власти у Немачкој као и узроке мржње према Јеврејима, што доводи до погрома Јевреја у Кристалној ноћи и коначно до Холокауста у логорима широм Европе. Њено предавање било је поткрепљено документарним филмом ”Холокауст”.

Закључили смо да су дати одговори на многа питања, на нека питања, нажалост, никада нећемо знати да одговоримо и вратили се на почетно питање, питање свих питања: Откуд зло у људима?

На ово питање ученици су добили задатак да одговоре кроз задатке које су групно решавали и који треба да покажу њихово разумевање теме, критичко размишљање и став. Тако је прва група писала писмо Ани Франк, друга Хитлеру,

3. група

Интрвју са Аном Франк - Замислите да је преживела рат и да је гостовала у нашем граду са изложбом "Ана Франк - историја за садашњост" (Ана би да је остала жива, сада имала преко осамдесет година).

4.група

Интервју са управником логора. Шта бисте питали неког управника логора да сте у прилици да се сретнете са њим данас.

5.група

Исповест човека који је пријавио где се скрива породица Ане Франк.

6.група

Боравак у тајном склоништу из Петеровог угла гледања.

7. група

Порука свим људима света.


Групе су истовремено радиле и задатке из географије:

Унесите у нему карту Европе географске појмове које сте уочили читајући Дневник Ане Франк.

Направите мапу миграције Јевреја из Ханана у римске провинције.

Направите мапу кретања Јевреја на простору Европе од 5. до 20. века.

Обележите на немој карти Европе где су се налазили највећи концентациони логори и црвеним кругом означити државе у којима је било највеће страдање Јевреја током Другог светског рата.


На крају је, у виду синтезе, Даница Филиповић, ученица VII3 прочитала свој рад инспирисан Дневником Ане Франк.


Часу су присуствовали директор и педагог школе као и бројни наставници: Ана Тодоровић, Александар Дедеић, Слађана Толић, Даниела Николић, Олга Јеринић, Зорка Јованић…


Филмови

https://www.youtube.com/watch? v=MBdp9rXITjw (документарац)

https://www.youtube.com/watch? v=3E7HKSKDwUs (играни филм)

https://www.youtube.com/watch? v=XkH97_PtPpE (играни филм)

https://www.youtube.com/watch? v=RWGpPlHpSsw&feature=share (документарац)

Гордана Милачић, наставник српског језика

 
IMG_20180122_102318 IMG_20180122_102645 IMG_20180122_104109 IMG_20180122_110827 IMG_20180122_111209 IMG_20180122_112718 IMG_20180122_112834 IMG_20180122_113141