Оштро Перце
       

Ученици наше школе укључени су и ове године у национални пројекат Друштва школских библиотекара "Оштро Перце". Пројекат је такмичарског типа из области књижевности и медијске писмености.

Циљ овог пројеката је промоцијa културе читања у школама и подстицање ученика на развијање информационе и медијске писмености, оспособљавање ученика за креирање и разумевање медијске поруке, оспособљавање ученика за проналажење одговарајућих информација за решавање задатака и проблема, оспособљавање ученика за писање приказа књига и филма,, упућивање ученика у електронско учење и коришћење електронског наставног материјала.
Већ две године наши ученици активно учествују у овом пројекту освајајући највећа признања (титуле) и награде.
 
                       

Титула Најхрабрије Перце за мултимедијални приказ и драматизацију

романа Поп Ћира и поп Спира

 
                 
                           
   

Титула Најоштрије Перце за мултимедијални

приказ и драматизацију приче

Дечак и пас

         
 
Погледајте остале радове ученика настале током пројекта
2013/14. http://porfolioprojekta. blogspot.rs/

2014/15. http://gordanamilacic. blogspot.rs/
     
                     
       
Представљање школа учесница, активности и резултата пројекта. at Americki kutak Beograd - American Corner Belgrade .
     
                     
                             
 
Селена Чампар, ученица седмог разреда ОШ „Свети Сава“ из Крагујевца, освојила је Храбро Перце за „Интервју са Стеваном Сремцем“ at Americki kutak Beograd - American Corner Belgrade .
 
               
         
   
Марија Ћосовић, ученица петог разреда ОШ „Свети Сава“ из Крагујевца, освојила је Талентовано Перце за приказ „Кирија“ at Americki kutak Beograd - American Corner Belgrade .
         
                 

     
Најхрабрије Перце за старији основношколски узраст освојио је тим ОШ "Свети Сава" из Крагујевца. Гордана Милачић at Americki kutak Beograd - American Corner Belgrade .
     
             
     
Осмочлана глумачка екипа адаптира текст, драматизацију изводи у школи и прави мултимедијални приказ. Гордана Милачић , Селена Чампар , Нина Којић , Марија Ћосовић , Милица Алексић , Анђела Куч и Тодоровић Кристина at Americki kutak Beograd - American Corner Belgrade .
     
       
     
Најоштрије Перце освојио је тим петог разреда ОШ „Свети Сава“ из Крагујевца за мултимедијални приказ и драматизацију приче Данила Киша „Дечак и пас“. Гордана Милачић , Марија Ћосовић at Americki kutak Beograd - American Corner Belgrade
     
                 
     
Признање ОШ "Свети Сава" за постигнуте резултате Гордана Милачић Americki kutak Beograd - American Corner Belgrade
     
           
       
 
Председница Друштва школских библиотекара Србије Роксанда Игњатовић, 2014/2015
Americki kutak Beograd - American Corner Belgrade
       
                 
     
Најоштрије, Најхрабрије и Најталентованије Перце у 2014/15 Тијана Богдановић, Анђела Куч , Милена Марковић , ученице шестог, седмог и осмог разреда ОШ "Свети Сава" из Крагујевца at Americki kutak Beograd - American Corner Belgrade .

Оштро Перце 2015/16

Пројекат Оштро Перце се организује за ученике основних и средњих школа, а циљ је побољшање читалачке културе и развијање информационе и медијске писмености ученика.
Пројекат подстиче сарадњу међу школама (библиотекарима, ученицма и наставницима), а има и такмичарски карактер.
Такмичење се одвија на школском и међушколском нивоу. На школском нивоу библиотекари и наставници бирају најбоље радове у сваком разреду и додељују награде Оштро Перце. На међушколском нивоу одлуку о најуспешнијим радовима доноси жири, који чине представници издавача и ауторке пројекта.
У реализацији учествују библиотекари и наставници разредне и предметне наставе. Сарадници пројекта су издавачке куће „Одисеја“ и „Креативни центар“ и Гете институт.

Оштро Перце – Програм

  1. Читање
    Ученици читају књижевноуметничке и информативне текстове, развијају вештинe читања и разумевања прочитаног, разговарају о њима и препоручују вршњацима текстове који им се свиђају.
  2. Развијање информационе и медијске писмености

Ученици прате лекције у вези са информационом и медијском писменошћу (ИМП) и раде задатке којима стичу вештине ИМП:

  • упознају се са моделом информационе писмености BIG6 (за млађе ученике SUPER3) и проналазе одговарајуће информације за решавање задатка/проблема, који су у вези са појединим темама из књига које читају и ауторима тих дела,
  • упознају медијски језик и елементе различитих медија (штампаних и електронских), упоређују садржаје различитих медија (књига и филм),
  • креирају медијску поруку одређеног садржаја за одређену публику (коментар/препорука, приказ, компаративни приказ, трејлер за књигу, илустрација, постер/плакат за књигу, корице за књигу, стрип књига, сликовница, музичка нумера, позоришна представа, кратки филм…).

Начин реализације

Ученици током пројекта читају књиге издавачких кућа „Одисеја“ и „Креативни центар“

Основна школа
1. разред – „Луцкаста Лота“, Астрид Линдгрен
2. разред – „Реци_шта_те_мучи.нет“, Џеклин Вилсон
3. разред – „Доктор Прокторов прдипрах“, Ју Незбе
4. разред – „Чарапокрадице“, Павел Шрут
5. разред – „Камоове згоде и незгоде: Шифра Вавилон“, Данијел Пенак
6. разред – „Коцкоград“, Иштван Лакатош
7. разред – „Намештаљка“, Малком Роуз
8. разред – „Кћи трговца свилом“, Сали Гарднер

5. – 8. разред
„Да ли сте ви жаба“, Јасминка Петровић
„Позориште“, Јасен Боко
„Рико, Оскар и тајанствене сенке“, Андреас Штајнхефел
Ученици гледају филм рађен по књизи „Рико, Оскар и тајанствене сенке“.

Средња школа
1. разред – „Француска дадиља“, Бјанка Пицорно
2. разред – „Крв зимске ноћи“, Маркус Сеџвик
3. и 4. разред – „Три жене и дух“, Роди Дојл

Ученици 7. и 8. разреда основне школе и средњошколци читају:
„Лето кад сам научила да летим“, Јасминка Петровић
„35 калорија без шећера“, Јасминка Петровић
„Како да снимиш филм“, Радивоје Андрић

Задаци за развијање информационе писмености:

1. Ученици од првог до четвртог разреда

  • проналазе информације о томе како да напишу приказ или коменатар књиге,
  • упознају се са карактеристикама сликовница и проналазе информације о томе како да направе сликовницу,
  • примењују модел SUPER3 у изради осталих задатака.

2. Ученици од петог до осмог разреда:

  • проналазе информације о карактеристикама приказа и коменатара књиге и како се пишу,
  • проналазе информације о томе како се прави упоредни приказ књиге и филма,
  • упознају се са карактеристикама плаката и стрип књиге и проналазе информације о њиховој изради,
  • проналазе информације о томе како се припрема позоришна представа и снима филм,
  • примењују модел BIG6 у изради осталих задатака.

3. Ученици средње школе:

  • проналазе информације о томе како се прави приказ књиге,
  • проналазе информације о карактеристикама трејлера и како се израђује,
  • проналазе информације о томе како се снима филм,
  • примењују модел BIG6 у изради осталих задатака.

Напомена: Ауторке припремају наставни материјал за израду ових задатака.
Он ће бити доступан ученицима, библиотекарима и наставницима током пројекта на сајту Супер учење. У њему ће бити лекције у вези са информационом и медијском писменошћу и детаљна упутства за израду задатака, као и примери појединих медијских порука.
Додатне информације о изради задатака ученици ће стећи и на радионицама које ће се организовати у фебруару и марту у сарадњи са Гете институтом.

Задаци за ученике на школском нивоу:

  • читају роман и пишу коментар, препоруку или приказ и постављају текст на Фејсбук странама издавача,
  • илуструју роман, израђују плакат за књигу, корице за књигу.

Задаци за ученике на међушколском нивоу:
1. Ученици од првог до четвртог разреда израђују сликовницу од коментара/приказа и илустрација, са највише 10 страница.
Сликовница у PDF формату се доставља жирију на оцењивање.
2. Ученици од петог до осмог разреда раде један или више задатака:

  • израђују стрип књигу од коментара/приказа и илустрација, са највише 10 страница, а у формату PDF достављају жирију на оцењивање,
  • део романа (поглавље, нај-смешнији део, најбољи дијалог…) адаптирају и израђују сценарио по коме снимају кратки филм дужине 3 до 5 минута (групни рад), постављају га на Youtube и шаљу линк за филм жирију,
  • пишу упоредни приказ за књигу „Рико, Оскар и тајанствене сенке“ и филм рађен по књизи,
  • припремају школску представу по једном тексту из књиге „Да ли сте ви жаба“ (групни рад), а њен снимак постављају на Youtube и шаљу линк жирију.

3. Ученици средњих школа

  • израђују трејлер од коментара/приказа и илустрација (групни рад) и постављају га на Youtube, шаљу линк жирију,
  • део романа (поглавље, најинтересантнији део, најсмешнији, најбољи дијалог…) адаптирају и израђују сценарио по коме снимају кратки филм дужине 3 – 5 минута, постављају га на Youtube и шаљу линк за филм жирију.

Календар рада

Новембар 2015.

  • Представљање пројекта и пријављивање школа/ученика за учешће.

Децембар 2015 и јануар 2016.
Ученици:

  • читају романе и разговарају са библиотекарима и наставницима о њима,
  • пишу коментар, препоруку, приказ и илуструју романе.

Фебруар и март 2016.
Ученици:

  • гледају филм, пишу компаративни приказ,
  • израђују трејлер или филм за роман (групни рад),
  • израђују постер/плакат за књигу, корице за књигу,
  • праве стрипове и сликовнице,
  • припремају представе.

Април 2016.

  • Обележавање Међународног дана дечије књиге у школама учесницама прве недеље априла: додела диплома и награда на школском нивоу, изложба ликовних радова, сликовница и стрипова, извођење представа, представљање пројекта у локалној заједници…
  • Завршни сусрет последње недеље априла: изложба ликовних радова, сликовница и стрипова, додела награда за најбоље радове на међушколском нивоу, дружење ученика, библиотекара и наставника.

Мај 2016.

  • Евалуација пројекта, анкета за ученике, наставнике и школске библиотекаре.
Координатор пројекта Гордана Милачић, наставник српског језика