|
Оштро Перце 2015/16 Пројекат Оштро Перце се организује за ученике основних и средњих школа, а циљ је побољшање читалачке културе и развијање информационе и медијске писмености ученика.
Пројекат подстиче сарадњу међу школама (библиотекарима, ученицма и наставницима), а има и такмичарски карактер.
Такмичење се одвија на школском и међушколском нивоу. На школском нивоу библиотекари и наставници бирају најбоље радове у сваком разреду и додељују награде Оштро Перце. На међушколском нивоу одлуку о најуспешнијим радовима доноси жири, који чине представници издавача и ауторке пројекта.
У реализацији учествују библиотекари и наставници разредне и предметне наставе. Сарадници пројекта су издавачке куће „Одисеја“ и „Креативни центар“ и Гете институт. Оштро Перце – Програм
- Читање
Ученици читају књижевноуметничке и информативне текстове, развијају вештинe читања и разумевања прочитаног, разговарају о њима и препоручују вршњацима текстове који им се свиђају.
- Развијање информационе и медијске писмености
Ученици прате лекције у вези са информационом и медијском писменошћу (ИМП) и раде задатке којима стичу вештине ИМП:
- упознају се са моделом информационе писмености BIG6 (за млађе ученике SUPER3) и проналазе одговарајуће информације за решавање задатка/проблема, који су у вези са појединим темама из књига које читају и ауторима тих дела,
- упознају медијски језик и елементе различитих медија (штампаних и електронских), упоређују садржаје различитих медија (књига и филм),
- креирају медијску поруку одређеног садржаја за одређену публику (коментар/препорука, приказ, компаративни приказ, трејлер за књигу, илустрација, постер/плакат за књигу, корице за књигу, стрип књига, сликовница, музичка нумера, позоришна представа, кратки филм…).
Начин реализације Ученици током пројекта читају књиге издавачких кућа „Одисеја“ и „Креативни центар“ Основна школа
1. разред – „Луцкаста Лота“, Астрид Линдгрен
2. разред – „Реци_шта_те_мучи.нет“, Џеклин Вилсон
3. разред – „Доктор Прокторов прдипрах“, Ју Незбе
4. разред – „Чарапокрадице“, Павел Шрут
5. разред – „Камоове згоде и незгоде: Шифра Вавилон“, Данијел Пенак
6. разред – „Коцкоград“, Иштван Лакатош
7. разред – „Намештаљка“, Малком Роуз
8. разред – „Кћи трговца свилом“, Сали Гарднер 5. – 8. разред
„Да ли сте ви жаба“, Јасминка Петровић
„Позориште“, Јасен Боко
„Рико, Оскар и тајанствене сенке“, Андреас Штајнхефел
Ученици гледају филм рађен по књизи „Рико, Оскар и тајанствене сенке“. Средња школа
1. разред – „Француска дадиља“, Бјанка Пицорно
2. разред – „Крв зимске ноћи“, Маркус Сеџвик
3. и 4. разред – „Три жене и дух“, Роди Дојл Ученици 7. и 8. разреда основне школе и средњошколци читају:
„Лето кад сам научила да летим“, Јасминка Петровић
„35 калорија без шећера“, Јасминка Петровић
„Како да снимиш филм“, Радивоје Андрић Задаци за развијање информационе писмености: 1. Ученици од првог до четвртог разреда
- проналазе информације о томе како да напишу приказ или коменатар књиге,
- упознају се са карактеристикама сликовница и проналазе информације о томе како да направе сликовницу,
- примењују модел SUPER3 у изради осталих задатака.
2. Ученици од петог до осмог разреда:
- проналазе информације о карактеристикама приказа и коменатара књиге и како се пишу,
- проналазе информације о томе како се прави упоредни приказ књиге и филма,
- упознају се са карактеристикама плаката и стрип књиге и проналазе информације о њиховој изради,
- проналазе информације о томе како се припрема позоришна представа и снима филм,
- примењују модел BIG6 у изради осталих задатака.
3. Ученици средње школе:
- проналазе информације о томе како се прави приказ књиге,
- проналазе информације о карактеристикама трејлера и како се израђује,
- проналазе информације о томе како се снима филм,
- примењују модел BIG6 у изради осталих задатака.
Напомена: Ауторке припремају наставни материјал за израду ових задатака.
Он ће бити доступан ученицима, библиотекарима и наставницима током пројекта на сајту Супер учење. У њему ће бити лекције у вези са информационом и медијском писменошћу и детаљна упутства за израду задатака, као и примери појединих медијских порука.
Додатне информације о изради задатака ученици ће стећи и на радионицама које ће се организовати у фебруару и марту у сарадњи са Гете институтом. Задаци за ученике на школском нивоу:
- читају роман и пишу коментар, препоруку или приказ и постављају текст на Фејсбук странама издавача,
- илуструју роман, израђују плакат за књигу, корице за књигу.
Задаци за ученике на међушколском нивоу:
1. Ученици од првог до четвртог разреда израђују сликовницу од коментара/приказа и илустрација, са највише 10 страница.
Сликовница у PDF формату се доставља жирију на оцењивање.
2. Ученици од петог до осмог разреда раде један или више задатака:
- израђују стрип књигу од коментара/приказа и илустрација, са највише 10 страница, а у формату PDF достављају жирију на оцењивање,
- део романа (поглавље, нај-смешнији део, најбољи дијалог…) адаптирају и израђују сценарио по коме снимају кратки филм дужине 3 до 5 минута (групни рад), постављају га на Youtube и шаљу линк за филм жирију,
- пишу упоредни приказ за књигу „Рико, Оскар и тајанствене сенке“ и филм рађен по књизи,
- припремају школску представу по једном тексту из књиге „Да ли сте ви жаба“ (групни рад), а њен снимак постављају на Youtube и шаљу линк жирију.
3. Ученици средњих школа
- израђују трејлер од коментара/приказа и илустрација (групни рад) и постављају га на Youtube, шаљу линк жирију,
- део романа (поглавље, најинтересантнији део, најсмешнији, најбољи дијалог…) адаптирају и израђују сценарио по коме снимају кратки филм дужине 3 – 5 минута, постављају га на Youtube и шаљу линк за филм жирију.
Календар рада Новембар 2015.
- Представљање пројекта и пријављивање школа/ученика за учешће.
Децембар 2015 и јануар 2016.
Ученици:
- читају романе и разговарају са библиотекарима и наставницима о њима,
- пишу коментар, препоруку, приказ и илуструју романе.
Фебруар и март 2016.
Ученици:
- гледају филм, пишу компаративни приказ,
- израђују трејлер или филм за роман (групни рад),
- израђују постер/плакат за књигу, корице за књигу,
- праве стрипове и сликовнице,
- припремају представе.
Април 2016.
- Обележавање Међународног дана дечије књиге у школама учесницама прве недеље априла: додела диплома и награда на школском нивоу, изложба ликовних радова, сликовница и стрипова, извођење представа, представљање пројекта у локалној заједници…
- Завршни сусрет последње недеље априла: изложба ликовних радова, сликовница и стрипова, додела награда за најбоље радове на међушколском нивоу, дружење ученика, библиотекара и наставника.
Мај 2016.
- Евалуација пројекта, анкета за ученике, наставнике и школске библиотекаре.
Координатор пројекта Гордана Милачић, наставник српског језика |
|
|
|
|
|
|