ОШТРО ПЕРЦЕ
- Home
- ОШТРО ПЕРЦЕ
Ученици наше школе укључени су и ове године у национални пројекат Друштва школских библиотекара „Оштро Перце“. Пројекат је такмичарског типа из области књижевности и медијске писмености.
Циљ овог пројеката је промоција културе читања у школама и подстицање ученика на развијање информационе и медијске писмености, оспособљавање ученика за креирање и разумевање медијске поруке, оспособљавање ученика за проналажење одговарајућих информација за решавање задатака и проблема, оспособљавање ученика за писање приказа књига и филма,, упућивање ученика у електронско учење и коришћење електронског наставног материјала.
Већ две године наши ученици активно учествују у овом пројекту освајајући највећа признања (титуле) и награде.
Титула Најхрабрије Перце за мултимедијални приказ и драматизацију
романа Поп Ћира и поп Спира
Представљање школа учесница, активности и резултата пројекта. at Americki kutak Beograd – American Corner Belgrade
Селена Чампар, ученица седмог разреда ОШ „Свети Сава“ из Крагујевца, освојила је Храбро Перце за „Интервју са Стеваном Сремцем“ at Americki kutak Beograd – American Corner Belgrade .
Марија Ћосовић, ученица петог разреда ОШ „Свети Сава“ из Крагујевца, освојила је Талентовано Перце за приказ „Кирија“ at Americki kutak Beograd – American Corner Belgrade .
Најхрабрије Перце за старији основношколски узраст освојио је тим ОШ „Свети Сава“ из Крагујевца.at Americki kutak Beograd – American Corner Belgrade .
Осмочлана глумачка екипа адаптира текст, драматизацију изводи у школи и прави мултимедијални приказ. Гордана Милачић , Селена Чампар , Нина Којић , Марија Ћосовић , Милица Алексић, Анђела Куч и Тодоровић Кристина at Americki kutak Beograd – American Corner Belgrade .
Најоштрије Перце освојио је тим петог разреда ОШ „Свети Сава“ из Крагујевца за мултимедијални приказ и драматизацију приче Данила Киша „Дечак и пас“. Гордана Милачић , Марија Ћосовић at Americki kutak Beograd – American Corner Belgrade
Признање ОШ „Свети Сава“ за постигнуте резултате Гордана Милачић Americki kutak Beograd – American Corner Belgrade
Председница Друштва школских библиотекара Србије Роксанда Игњатовић, 2014/2015
Americki kutak Beograd – American Corner Belgrade
Најоштрије, Најхрабрије и Најталентованије Перце у 2014/15 Тијана Богдановић, Анђела Куч , Милена Марковић , ученице шестог, седмог и осмог разреда ОШ „Свети Сава“ из Крагујевца at Americki kutak Beograd – American Corner Belgrade .
Оштро Перце 2015/16
Пројекат Оштро Перце се организује за ученике основних и средњих школа, а циљ је побољшање читалачке културе и развијање информационе и медијске писмености ученика.
Пројекат подстиче сарадњу међу школама (библиотекарима, ученицма и наставницима), а има и такмичарски карактер.
Такмичење се одвија на школском и међушколском нивоу. На школском нивоу библиотекари и наставници бирају најбоље радове у сваком разреду и додељују награде Оштро Перце. На међушколском нивоу одлуку о најуспешнијим радовима доноси жири, који чине представници издавача и ауторке пројекта.
У реализацији учествују библиотекари и наставници разредне и предметне наставе. Сарадници пројекта су издавачке куће „Одисеја“ и „Креативни центар“ и Гете институт.
Оштро Перце – Програм
- Читање
Ученици читају књижевноуметничке и информативне текстове, развијају вештинe читања и разумевања прочитаног, разговарају о њима и препоручују вршњацима текстове који им се свиђају - Развијање информационе и медијске писмености
Ученици прате лекције у вези са информационом и медијском писменошћу (ИМП) и раде задатке којима стичу вештине ИМП:
- упознају се са моделом информационе писмености BIG6 (за млађе ученике SUPER3) и проналазе одговарајуће информације за решавање задатка/проблема, који су у вези са појединим темама из књига које читају и ауторима тих дела,
- упознају медијски језик и елементе различитих медија (штампаних и електронских), упоређују садржаје различитих медија (књига и филм),
- креирају медијску поруку одређеног садржаја за одређену публику (коментар/препорука, приказ, компаративни приказ, трејлер за књигу, илустрација, постер/плакат за књигу, корице за књигу, стрип књига, сликовница, музичка нумера, позоришна представа, кратки филм…).
Начин реализације
Ученици током пројекта читају књиге издавачких кућа „Одисеја“ и „Креативни центар“
Основна школа
1. разред – „Луцкаста Лота“, Астрид Линдгрен
2. разред – „Реци_шта_те_мучи.нет“, Џеклин Вилсон
3. разред – „Доктор Прокторов прдипрах“, Ју Незбе
4. разред – „Чарапокрадице“, Павел Шрут
5.разред – „Камоове згоде и незгоде: Шифра Вавилон“, Данијел Пенак
6. разред – „Коцкоград“, Иштван Лакатош
7. разред – „Намештаљка“, Малком Роуз
8. разред – „Кћи трговца свилом“, Сали Гарднер
5. – 8. разред
„Да ли сте ви жаба“, Јасминка Петровић
„Позориште“, Јасен Боко
„Рико, Оскар и тајанствене сенке“, Андреас Штајнхефел
Ученици гледају филм рађен по књизи „Рико, Оскар и тајанствене сенке“.
Средња школа
1. разред – „Француска дадиља“, Бјанка Пицорно
2. разред – „Крв зимске ноћи“, Маркус Сеџвик
3. и 4. разред – „Три жене и дух“, Роди Дојл
Ученици 7. и 8. разреда основне школе и средњошколци читају:
„Лето кад сам научила да летим“, Јасминка Петровић
„35 калорија без шећера“, Јасминка Петровић
„Како да снимиш филм“, Радивоје Андрић
Задаци за развијање информационе писмености:
1. Ученици од првог до четвртог разреда
- проналазе информације о томе како да напишу приказ или коменатар књиге,
- упознају се са карактеристикама сликовница и проналазе информације о томе како да направе сликовницу,
- примењују модел SUPER3 у изради осталих задатака.
2. Ученици од петог до осмог разреда:
- проналазе информације о карактеристикама приказа и коменатара књиге и како се пишу,
- проналазе информације о томе како се прави упоредни приказ књиге и филма,
- упознају се са карактеристикама плаката и стрип књиге и проналазе информације о њиховој изради,
- проналазе информације о томе како се припрема позоришна представа и снима филм,
- примењују модел BIG6 у изради осталих задатака.
3.Ученици средње школе:
- проналазе информације о томе како се прави приказ књиге,
- проналазе информације о карактеристикама трејлера и како се израђује,
- проналазе информације о томе како се снима филм,
- примењују модел BIG6 у изради осталих задатака.
Напомена: Ауторке припремају наставни материјал за израду ових задатака.
Он ће бити доступан ученицима, библиотекарима и наставницима током пројекта на сајту Супер учење. У њему ће бити лекције у вези са информационом и медијском писменошћу и детаљна упутства за израду задатака, као и примери појединих медијских порука.
Додатне информације о изради задатака ученици ће стећи и на радионицама које ће се организовати у фебруару и марту у сарадњи са Гете институтом.
Задаци за ученике на школском нивоу:
- читају роман и пишу коментар, препоруку или приказ и постављају текст на Фејсбук странама издавача,
- илуструју роман, израђују плакат за књигу, корице за књигу.
Задаци за ученике на међушколском нивоу:
1. Ученици од првог до четвртог разреда израђују сликовницу од коментара/приказа и илустрација, са највише 10 страница.
Сликовница у PDF формату се доставља жирију на оцењивање.
2. Ученици од петог до осмог разреда раде један или више задатака:
- израђују стрип књигу од коментара/приказа и илустрација, са највише 10 страница, а у формату PDF достављају жирију на оцењивање,
- део романа (поглавље, нај-смешнији део, најбољи дијалог…) адаптирају и израђују сценарио по коме снимају кратки филм дужине 3 до 5 минута (групни рад), постављају га на Youtube и шаљу линк за филм жирију,
- пишу упоредни приказ за књигу „Рико, Оскар и тајанствене сенке“ и филм рађен по књизи,
- припремају школску представу по једном тексту из књиге „Да ли сте ви жаба“ (групни рад), а њен снимак постављају на Youtube и шаљу линк жирију.
3.Ученици средњих школа
- израђују трејлер од коментара/приказа и илустрација (групни рад) и постављају га на Youtube, шаљу линк жирију,
- део романа (поглавље, најинтересантнији део, најсмешнији, најбољи дијалог…) адаптирају и израђују сценарио по коме снимају кратки филм дужине 3 – 5 минута, постављају га на Youtube и шаљу линк за филм жирију.
Календар рада
Новембар 2015.
- Представљање пројекта и пријављивање школа/ученика за учешће.
Децембар 2015 и јануар 2016.
Ученици:
- читају романе и разговарају са библиотекарима и наставницима о њима,
- пишу коментар, препоруку, приказ и илуструју романе.
Фебруар и март 2016.
Ученици:
- гледају филм, пишу компаративни приказ,
- израђују трејлер или филм за роман (групни рад),
- израђују постер/плакат за књигу, корице за књигу,
- праве стрипове и сликовнице,
- припремају представе.
Април 2016.
- Обележавање Међународног дана дечије књиге у школама учесницама прве недеље априла: додела диплома и награда на школском нивоу, изложба ликовних радова, сликовница и стрипова, извођење представа, представљање пројекта у локалној заједници…
- Завршни сусрет последње недеље априла: изложба ликовних радова, сликовница и стрипова, додела награда за најбоље радове на међушколском нивоу, дружење ученика, библиотекара и наставника.
Мај 2016.
- Евалуација пројекта, анкета за ученике, наставнике и школске библиотекаре.
Координатор пројекта Гордана Милачић, наставник српског језика
Оштро Перце 2016/2017.
Пројекат Друштва школских библиотекара Србије Оштро Перце организује се за ученике основних и средњих школа, а циљ је побољшање читалачке културе и развијање информационе и медијске писмености ученика.
Пројекат Оштро Перце 2016/2017. се одвијао кроз следеће активности:
– подстицање деце на читање и побољшање информационе и медијске писмености ученика,
– развијање способности критичког размишљања и креативности кроз разумевање и анализу и стварање медијског садржаја,
– афирмација постигнућа ученика у области литерарног и ликовног стваралаштва кроз израду зборника радова.
У пројекту је учествовалио 15 основних и средњих школа, 50 библиотекара и наставника и око 1000 ђака, а сарадници су биле издавачке куће „Креативни центар“, „Прополис букс“ и други.
Пројекат је започео у новембру 2016. представљањем књижевних дела која су у програму. Наставници су организовали радионице на којима се разговарало о теми толеранције у збирци прича „Риба риби гризе реп“ и романима „Ово је најстрашнији дан у мом животу“ и „Лето кад сам научила да летим“ ауторке Јасминке Петровић, а то је било и део обележавања Дана толеранције, 16. новембра. У наставку пројекта ученици су читали приче, бајке и романе, пратили лекције у вези са информационом и медијском писменошћу и израђивали задатке: писали су приказе и правили трејлере, илустровали текстове које су читали и драматизовали их, цртали плакате и корице за књиге, опробали се у књижевном стваралаштву писањем оригиналних бајки и направили кратки видео приручник за медијску писменост.
Завршни сусрет пројекта Оштро Перце 2016/2017. одржан је 21. априла 2017. године у Основној школи „Свети Сава“ у Београду. У свечаној сали су се окупили ученици, библиотекари и наставници из школа учесница у пројекту, а специјални гости били су Јасминка Петровић, писац, и Јелена Драгојловић представник издавачке куће „Креативни центар“.
Присутне је поздравила Слађана Галушка, библиотекар у ОШ „Свети Сава“, а затим је Даница Арсенијевић, ученица шестог разреда, подсетила публику на два важна дана посвећена књизи, Међународни дан дечије књиге и Светски дан књиге и ауторских права које пројекат Оштро Перце обележава завршним сусретом.
У наставку програма ученици су имали прилику да разговарају са Јасминком Петровић. Интересовало их је како је ауторка добила инспирацију за поједине књиге, када је почела да пише, да ли је писала као мала, које књиге воли да чита, колико је књига написала, како настају илустрације за њих и сл.
Јасминка је открила да је идеју за прву књигу добила у разговору са својим сином и његовим другом и да је дружење са децом увек подстицај за стварање нових прича. Прва књига коју је прочитала била је „Хајди“, написала је тридесет књига, воли да чита Душка Радовића, а омиљена књига у детињству јој је била „Пипи дуга чарапа“. Објаснила је на неколико примера какав је ток настанка књиге и ко све учествује у њему, а у разговор се укључила и Јелена Драгојловић и испричала каква је улога издавача и колико је важна сарадња писца и уредника.
Обе гошће су истакле да је пројекат Оштро Перце одличан начин да се књиге приближе деци и да се афирмише читање и промишљање о прочитаном. Јелена Драгојловић, члан жирија у такмичарском делу пројекта, похвалиле је све учеснике и њихове радове. Потом су две ученице говориле стихове својих омиљених песама, а представљени су и радови ученика млађих разреда школе домаћина постављени на паноима.
Програм је завршен доделом књига, награда, ауторима најбољих радова. Ови радови ће, уз интервју са Јасминком Петровић и кратким приручником у вези са информационом и медијском писменошћу, бити део зборника који припремају ауторке пројекта.
Критички прикази наших ученица Тамаре Јелић и Анастасије Стојановић награђени су у такмичарском делу пројекта. Тамара Јелић је освојила прву награда у осмом разреду, и Анастасија Стојановић такође прву награду у седмом разреду.
Представа „Насиље“ Кокана Младеновића и наша Перца
Дружење и разговор после представе са глумцима Омладинског позоришта „Дадов“