- ПОЧЕТНА
- О НАМА
- ВЕСТИ
- ДОГАЂАЊА
- НАСТАВА
- ВАН НАСТАВЕ
- ДОКУМЕНТАЦИЈА
- КОНТАКТ
Током „Дечје недеље“, библиотекарке Милица Раденковић и Олга Јеринић, у сарадњи са вероучитељем Мирославом Василијевићем, припремили су и представили ученицима 5/1, 5/2 и 6/3 презентацију под називом Од бајки до кликова – Како медији обликују дечји свет.
Са аспекта медијске писмености тема је од изузетне важности јер помаже деци да схвате како и на који начин медијски садржаји утичу на њихово схватање света, поимање добра и зла, а самим тим на формирање ставова и вредности. У ери у којој су деца све изложенија друштвеним мрежама и дигиталним медијима, критичко размишљање о томе шта је позитиван, а шта негативан утицај постаје кључно.
Тема Од бајки до кликова – Како медији утичу на формирање свести деце директно се повезује са веронауком и духовним вредностима јер наглашава значај развијања јасне разлике између добра и зла у дечјој свести. Као што веронаука учи о моралним вредностима и праведности, оваква едукација о медијима помаже деци да препознају како медији могу суптилно да обликују њихове ставове и вредности.
Почетак презентације осветљава замену педагошких чинилаца – књига, које су у прошлости имале централну улогу у животима деце и друштвених мрежа и различитости и понекад, упитности њихових садржаја.
Поред тога што друштвене мреже пружају огромне могућности за размену знања и стицање нових вештина, скренута је пажња на опасности које тај медиј носи уколико се не користи правилно.
У презентацији је кроз јасне примере јунака старијих и новијих цртаних филмова као и јунака најактуелнијих игрица, приказана честа замена теза добра и зла. Уз навођење наставника, ученици су приметили да су многи негативни ликови на друштвеним мрежама и игрицама које су код деце презаступљене, представљени као моћне, „кул“и допадљиве личности са јаким лидерским особинама, али и врло упитним циљевима пред собом. Такви нови „хероји“ носе у себи агресију, смрт, деструкцију, мимику и гестикулацију коју један позитиван јунак никако не би смео да има а дете у глави, срцу и души никако не би смело да утисне такав пример „позитивног“ јунака.
У процесу поређења старих и нових јунака који су пажљиво одабрани за час, ученици су запазили да амбијент у којем се такви „позитивни“ јунаци налазе је најчешће мрак и својеврсна апокалиптична атмосфера. Музика која прати такве игрице и цртане филмове је такође агресивна и мрачна као и њени актери. Ученицима је предочено да изложеност таквим садржајима смањује осетљивост на насиље па добијамо усвајање и пренос негативних образаца понашања, намера, мимике и гестикулације из иреалног света у реалан свет.
Едукативни циљеви
Резултати активности
Ученици су показали интересовање за тему и активно учествовали у дискусији. Постављали су питања о томе како разликовати добронамерне од штетних медијских садржаја и како изабрати квалитетне узоре на друштвеним мрежама. Такође, ученици уче како да користе друштвене мреже на начин који подстиче развој њихових интересовања и усмерава их ка позитивним вредностима.
Корелација медијске писмености и веронауке представља важан основ у васпитању деце јер доприноси развоју њихове способности да критички разликују добро од зла, како у медијима, тако и у свакодневном животу. Медијска писменост омогућава ученицима да разумеју и процењују поруке које примају из различитих извора, док им веронаука пружа моралне и духовне основе. Заједно, ове две области доприносе томе да деца изграде снажан осећај за праведност и здраве вредности, што их оспособљава за одговоран и свестан приступ медијима, као и за изградњу здравих односа и ставова у животу.